zondag 9 december 2018

Gestrand met een lege tank....

De eerste keer (en hopelijk de laatste) dat we (nou ja Sandra) met een lege tank stond.

Sandra reed deze zondag op en neer naar Woerden, dat is ongeveer 145 km en het aantal rest-km dat de wagen aangaf was 185 (ter vergelijking een volle tank van 320-350 bar komt overeen met 220-250 rest-km. We hadden al een uitje gemaakt.). Zou je denken dat je dat wel haalt. Maar mooi niet. Een paar km voor Arnhem was het gas op en dan gaan er allemaal alarmbellen af en de auto geeft met een schildpad-teken aan dat je alleen nog heel langzaam kunt rijden. Hij rijdt dan namelijk op de hoogspanningsaccu met een maximumsnelheid van 20 km per uur.

Daarmee kwam Sandra via de Amsterdamse weg net bij de achterkant van het station Arnhem. En dan gaat de weg daar ook nog naar beneden. Hier stapte ik er bij in.

Nu dacht ik gehoord te hebben dat de auto 10 km op de accu kan rijden, dus we probeerden met knippers uit en 20 km per uur naar de waterstofpomp op de Westervoortsedijk te rijden. Wat niet zo makkelijk was, omdat de stuurbekrachtiging niet meer werkte. En een auto van 1800 kg zonder stuurbekrachtiging betekent dat je echt flink aan het stuur moet trekken. De rembekrachtiging werkte wel gelukkig. Maar dat rijden, dat lukt dus niet zo best. 300 m verder, midden op de straat voor de Rabo-bank was de accu leeg en 1800 kg auto duw je ook niet even de berm in. Zeker niet tegen een stoepje op. Dus alle auto's zich er langs wurmen en toeteren en de vinger opsteken. De accu is dus helemaal niet bruikbaar om op te rijden. Ik schat dat je misschien maar 1 km ver komt op de accu. Dus alleen nuttig om de auto veilig aan de kant te zetten!

Gelukkig kwam er een behulpzame medeautomobilist langs die aanbood om ons weg te slepen. Hij had een trekstang bij zich wat heel handig is. Ik weet nu ook waar het trekoog zit bij deze auto. Hij was zelfs zo aardig om ons naar de waterstofgaspomp bij HyGear te slepen. Gelukkig deed de gaspomp het ook nog. Ik was bang dat hij niet zou werken als de tank helemaal leeg is. Maar tot mijn verbazing zat er nog 20 bar gas in de tank!

Daarna konden we zonder problemen naar huis rijden.

Dus wat hebben we geleerd vandaag:
Wanneer je nog 50 rest-km over hebt, dan worden geen rest-km meer in het display aangegeven. Je ziet drie streepjes (---) in het display. Wat volgens mij betekent: als de donder naar de gastank. Op dat moment heb je nog zo'n 60 bar gas in de tank. Dan denk je dat je daar nog 50 km op kunt rijden. Dat stond zonet nog in het display, toch? Maar dat is niet zo. Kennelijk schakelt de auto bij 20 bar de fuelcell uit en gaat over tot enkel accu bedrijf. Je hebt dus maar zo'n 40 bar tot je beschikking en daar kom je misschien 30-35 km ver mee. Plus 1 op de accu. Dus toen Sandra wegreed met 185 rest-km in het display, waren dat er eigenlijk maar 165. Ik heb al eerder gezien dat het aantal rest-km soms wel 10 tot 20% te optimistisch is. De auto verbruikt meer dan de rest-km aangeven. Waarschijnlijk door alle randapparatuur zoals verwarming (een elektrisch verwarmingselement, geen warmtepomp), stoelverwarming, ruitenwissers, etc. En ik denk ook als je harder dan 100 km/uur rijdt.

Sandra had dus maar 20 km speling. En dat is te weinig, zeker met slecht weer als je meerverbruik naar de 20% neigt.

De moraal van dit verhaal: Neem de rest-km met een flinke lepel zout en tank hem vol als je meer dan 150 km moet rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten