dinsdag 8 mei 2018

Training waterstoftanken: We zijn geslaagd!

Vandaag hebben we onze training waterstof tanken gehad bij Hygear. Zodat we kunnen tanken bij hun laadstation.

Laadstation bij Hygear in Arnhem
De core business van Hygear is eigenlijk niet om waterstof te leveren aan een tiental fuel cell auto's in deze regio. Ze maken de chemische fabriekjes die waterstof produceren en leveren die fabriekjes aan de industrie. Zo'n fabriekje kost in de orde van € 500.000,- dus die zet je niet zomaar op je oprit om je auto te vullen.

Eigenlijk is deze pomp een tijdelijke oplossing tot er een 700 bar laadstation aan de openbare weg komt. Hygear levert dan de waterstof. De realisatie kan nog wel een jaar duren....

De training bestaat uit een PowerPoint ondersteunde veiligheidsinstructie en een oefening in tanken met hun IX35 fuel cell auto. En natuurlijk is er een cursusmap.

Gebruikershandleiding Hygear
En ja, we krijgen ook nog een certificaat! Sandra en ik zijn nu dus gecertificeerde waterstofladers!

Het huisje dat je op de foto ziet bevat een touchscreen waar je je pincode invoert. Daarna sluit je de slang aan, het apparaat doet een lektest en vult daarna automatisch het drukvat van je auto met waterstof. Op het scherm worden de stappen uitgelegd. Het huisje wordt gevoed vanuit drukvaten op het terrein (circa 300 bar). In het huisje zit ook een perslucht aangedreven hogedruk compressor en drie kleine drukvaten. De compressor pompt de drukvaten op tot 410-420 bar. Deze overdruk is nodig om het gas in je auto te krijgen.

Bij het laden van de waterstof neemt de temperatuur van het gas toe. Omdat het drukvat in de auto van vezelversterkte kunststof is, kan dit niet te veel temperatuur hebben en daarom wordt de laadsnelheid beperkt door het laadapparaat op basis van de omgevingstemperatuur. Hierdoor heeft de tank tijd om af te koelen. Als het warm is duurt het laden dus langer dan als het koud is.

Er is bij dit laadstation geen communicatie tussen de auto en het laadstation, dus de auto kan niet doorgeven hoe warm de tank precies is. De computer van het laadstation maakt dus een raming die waarschijnlijk aan de veilige kant is. Het laden duurt dus langer dan eigenlijk nodig is.
Er zijn laadstations die wel kunnen communiceren met de auto en daar kun je dus sneller laden.

Wanneer het apparaat klaar is met laden beƫindig je het laadprogramma en dan gaat de compressor aan om de drie interne drukvaten weer op te pompen tot 410 bar. Dit kan wel even duren, dus als er net iemand getankt heeft, dan krijg je geen 350 bar in je auto.

Kortom, het is hier allemaal erg industrieel en niet erg consumentvriendelijk ingericht, maar we kunnen tanken en dat is al heel wat.

Het is echt pionieren hier in Arnhem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten