woensdag 2 mei 2018

We hebben een waterstoauto gekocht: De Hyundai ix35 F/L Fuel Cell 2WD

In dit blog hou ik onze ervaringen bij met onze eerste waterstofauto. Dit ter leering ende vermaeck voor anderen die er over denken om zo'n auto aan te schaffen.

Op 25 april zijn Sandra en ik naar Dordrecht gereden voor een proefrit in een Hyundai waterstofauto.
Onze ouwe trouwe Opel Meriva had het begeven, kapotte versnellingsbak, en we wilden toch al een nieuwe auto. En dan maar meteen milieuvriendelijk. En milieuvriendelijker dan een waterstofauto kan haast niet, want die heeft als uitlaatgas alleen waterdamp.

Dat is hem dan
De auto was aangeboden door autobedrijf H-Point. Het is een demonstratiewagen van een type (IX35 Fuel Cell) dat nu niet meer verkocht wordt en daarom doen ze hem weg. Het kenteken is van 30-12-2015 (2,5 jaar oud) en hij heeft 4834 km gereden.

De auto heeft een PEM-brandstofcel en twee accu's. Eén hoogspanningsaccu die parallel staat met de brandstofcel en dient voor het opvangen van pieken, zoals bij snel optrekken, en voor recuperatie van remenergie. En verder een gewone 12V accu voor de instrumenten, airco, en dat soort dingen. Die was leeg overigens bij de proefrit want de auto had al een tijd stilgestaan.

Als je er mee rijdt dan hoor je dus geen motorgeluid, het is allemaal zoef-zoef. In feite is het een elektrische auto, de elektriciteit komt echter uit de fuel cell. Hij rijdt erg prettig, het is natuurlijk een automaat. Hij wordt aangedreven door een elektromotor en dan is een versnellingsbak en schakelen niet nodig.

Na de proefrit waren we overtuigd en hebben we het koopcontract getekend. Natuurlijk heeft Sandra eerst nog wat afgedongen op de advertentieprijs en krijgen we er gratis cruise control bij. De auto wordt geleverd inclusief een volle tank (700 bar), een nieuwe accu en een jaar onderhoud.

Hij wordt 9 mei geleverd. We verheugen ons er op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten